Spelregels

Veel regels bij de Tenniskidswedstrijden zijn hetzelfde als bij het ‘gelebaltennis’. Zo mag je twee keer serveren tijdens een servicebeurt,  je mag ook onderhands serveren (rechtstreeks uit de hand, zonder stuit), de bal mag in de rally maar één keer stuiten en moet binnen de lijnen geslagen worden.

Ook alle regels over sportief gedrag zijn hetzelfde, dus schelden, met je racket gooien of je tegenstander expres afleiden, mag niet. Maar dat spreekt eigenlijk voor zich.

De uitzonderingen zitten vooral in de telling. Hier staan ze op een rij:      

  • Bij rood bestaat de wedstrijd uit één tiebreak tot de 7. Wie het eerste 7 punten heeft, heeft gewonnen (7-6 is einde partij).
  • Bij rood serveer je om de beurt.
  • Bij rood geldt de enkelspelzijlijn als servicelijn, in de rally geldt de dubbelspelzijlijn als achterlijn. 
  • Bij rood speel je nog geen dubbels.
  • Bij oranje speel je 5 games met BPS (Beslissend Punt Systeem bij 40-40). Zou houd je altijd een winnaar en wordt er in een dubbel door iedereen minimaal 1 keer geserveerd. 
  • Bij oranje speel je de dubbels in het dubbelveld, dus incl. de tramrails.
  • Bij groen speel je 2 sets om 4 gewonnen games (bijvoorbeeld 4-2 of 5-3).
  • Bij 4-4 in de set speel je een tiebreak tot 7 punten (met een verschil van 2 punten).
  • Als het 1-1 in sets staat, speel je een beslissende tiebreak tot 7 punten (met een verschil van 2 punten).
  • Bij groen geldt het Beslissend Punt Systeem: bij 40-40 levert het winnende punt de game op.
  • Tot slot nog een groot verschil met het gelebaltennis bij rood, oranje en groen spelen de jongens en meisjes gewoon door en tegen elkaar. 

Nieuwe spelregels bij World Tour Oranje vanaf 1 januari 2017

Om Tenniskids nog leuker en toegankelijker te maken zijn de spelregels van oranje vanaf 1 januari 2017 gewijzigd.

  • Bij oranje bestaat de wedstrijd uit 5 games. De stand kan dus 5-0, 4-1 of 3-2 worden. Bij een oneven gamestand wissel je van speelhelft. 
  • Bij oranje speel je met het Beslissend Punt Systeem: bij 40-40 levert het winnende punt de game op. De ontvanger bepaalt vanaf welke kant de serveerder het punt moet spelen.